Free cookie consent management tool by TermsFeed Update cookies preferences

FAQ

Oftest Stillede Spørgsmål

Hvad betyder ESG?
ESG står for ’Environmental, Social og Governance’ og dækker over væsentlig information om en virksomhed indenfor miljø og klima (Environmental), virksomhedens sociale/samfundsmæssige påvirkning (Social) og den generelle styring af virksomheden (governance). ESG-data er de ikke-finansielle data, som investorer og analytikere i stigende grad efterspørger, når de skal vurdere et selskabs evne til værdiskabelse og langsigtede vækstmuligheder.

Hvorfor er ESG vigtig for SMV’er?
Selvom ESG-rapportering ikke er et direkte lovkrav for SMV’er, er det en forudsætning for at skabe værdi for virksomheden. Arbejdet med ESG kan forbedre virksomhedens omdømme, tiltrække investeringer og kunder. Ved at komme i gang med ESG-rapporteringen er der mulighed for at øge transparensen, identificere hvor virksomheden allerede gør det godt, og hvor der er mulighed for forbedringer.

Er du nysgerrig på muligheder og risici i forbindelse med ESG for din virksomhed, tilbyder vi en ”Kom godt i gang pakke”, skræddersyet til netop din virksomhed.
Hvordan kan ESG påvirke min virksomheds bundlinje?
  • Reduktion af energiforbrug og CO2-udledning kan føre til økonomiske besparelser.
    Implementering af cirkulær økonomi i virksomhedens aktiviteter kan optimere ressourceforbruget og reducere omkostninger.
  • En stærk bæredygtighedsprofil kan appellere til kunder og bidrage til øget salg.
  • Forbedrede arbejdsforhold og trivsel kan reducere sygefravær og øge produktiviteten.
  • Ansvarlig behandling af medarbejdere og leverandører kan styrke virksomhedens omdømme og tiltrække talent.
  • God virksomhedsledelse, gennemsigtighed og ansvarlighed kan øge investorernes tillid.
  • Effektiv risikostyring og beskyttelse af interessenters interesser kan minimere potentielle tab.
  • Anti-korruptionspolitik og etisk korrekt adfærd kan forhindre skandaler og retssager.

    Ønsker du at kende dit Co2 regnskab eller skabe et overblik over hvor arbejdet med ESG kan skabe besparelser for din virksomhed, så lad os hjælpe.
    Tag kontakt for et uforpligtende møde.
Hvordan undgår jeg greenwashing?
Greenwashing er et udtryk der bruges når en virksomhed overkommunikerer deres bæredygtighedsindsats og vildleder forbrugerne til at tro, at deres produkter eller virksomhed tager større bæredygtighedshensyn, end det kan dokumenteres. Vildledende markedsføring (greenwashing) er en del af markedsføringsloven.
 
For at undgå vildledende markedsføring/greenwashing anbefales det bl.a.:
 
  • Vær konkret og brug fakta: Undgå abstrakte begreber og vær meget konkret i din kommunikation.
  • Brug præcise ord og hver sikker på, at dine påstande kan underbygges med troværdig dokumentation.
  • Tag afsæt i dit klimaregnskab (scope 1, 2 og 3): Når du kommunikerer om klimarelaterede tiltag, så tag højde for hele værdikæden. Her kan et klimaregnskab være et godt værktøj, da Co2 udledningen deles op i
    • Scope 1: Direkte Co2-udledning fra virksomheden selv
    • Scope 2: Indirekte Co2 udledning igennem energiforbrug
    • Scope 3: Udledninger fra hele forsyningskæden
  • Få styr på dokumentationen: Sørg for at have fakta og dokumentation bag dine påstande.
Vi har stor erfaring med at sikre korrekt dokumentation af ESG-relaterede nøgletal, så hvis du har brug for hjælp, er du velkommen til at kontakte os.
Hvad er et klimaregnskab?
Et klimaregnskab er en opgørelse over din virksomheds klimaftryk. Det indeholder en opgørelse af den udledning af CO2 og andre drivhusgasser (CO2e), som opstår som følge af din virksomheds og værdikædes aktiviteter. Et klimaregnskab giver dig mulighed for at måle udviklingen af dine udledninger fra år til år og fastsætte klimamål.
 
Her er nogle vigtige punkter om klimaregnskaber:

  • Klimaregnskabet tager både højde for din egen virksomheds udledninger samt udledninger i din værdikæde, såsom leverandører og kunder.
  • For at lave et klimaregnskab skal du vælge en opgørelsesmetode. Den mest anerkendte internationale standard er Drivhusgasprotokollen (Greenhouse Gas Protocol eller GHG-protokollen), som giver dig mulighed for at forstå, hvilke af dine aktiviteter der har størst indflydelse på dit samlede klimaaftryk.
  • I Drivhusgasprotokollen opdeles drivhusgasudledninger i tre overordnede områder, kaldet “scopes”:
    • Scope 1: Udledninger, der opstår direkte i din virksomhed (f.eks. fra produktion eller transport).
    • Scope 2: Indirekte udledninger fra eksterne energikilder, som din virksomhed bruger (f.eks. elektricitet).
    • Scope 3: Udledninger fra aktiviteter uden for din virksomhed, såsom leverandører, kunders brug af dine produkter og transport.
Værdi for din virksomhed:
Fra 2024 er en række store virksomheder omfattet af lovgivningen CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), som kræver bæredygtighedsrapportering på tværs af hele værdikæden. Så er du leverandør til en virksomhed der er underlagt CSRD, kan du opleve efterspørgsel efter ESG-data fra erhvervskunder. Vil du have hjælp til dit Co2 regnskab, så se hvordan vi kan hjælpe under ”Services”
Er der finansiel støtte til SMV’er der arbejder med ESG?
Ja, der findes støtteordninger, der kan hjælpe SMV'er med at finansiere ESG-projekter. Erhvervshusene udbyder løbende puljer som virksomheder kan søge og derigennem opnå støtte til arbejdet med ESG. Der findes bl.a.:
LinkedIn_Light

Hey there, this is the default text for a new paragraph. Feel free to edit this paragraph by clicking on the yellow edit icon. After you are done just click on the yellow checkmark button on the top right. Have Fun!